شرکت رولز رویس برنامه ساخت موتورهای توربوفن با جریان کنار گذر بسیار بالا (اولترافن) را آغاز کرده است. در این راستا در سال 2014 مقرر شد جهت تست سیستم گیربکس تجهیزات مورد نیاز ساخته شوند. مسئولیت ساخت این تجهیزات به مرکز Dahlewitz در کشور آلمان سپرده شد. مقرر شده است که این مرکز بارهای وارده در حین پرواز و همچنین سازگاری و هماهنگی سیستم گیربکس با فن و کمپرسور را شبیه سازی کند.

موتورهای اولترا فن میروی تراستی معادل با 100000lb  تولید می کنند. گیربکس هایی که در این موتورها کاربرد دارند باید قادر به انتقال 15 الی 80 مگاوات توان باشند. شرکت آلمانی برای آماده سازی تجهیزات لازم و همچنین گیربکس ها، 200 مهندس در زمینه های چرخ دنده دار(دنده ملخی)، دنده مخروطی، درایو-شافت و همچنین در زمینه ی محفظه و ریخته گیری استخدام کرده است.

توضیحاتبیشتر در ادامه مطلب

پیش از سوار کردن گیربکس بر یک موتور هوایی و تست پرواز، تست هایی بر روی آن باید انجام شود. برای انجام این تست ها سه نمونه از گیربکس ها ساخته و آزمایش خواهند شد.

موتورهای اولترافن (UltraFan) از دسته موتورهای توربوفن هستند که مقدار جریان کنارگذر آنها تا حد زیادی افزایش یافته است.نسبت جریان کنارگذر در آنها 1:15 است و هسته ی موتور (Core) مشابه هسته های موتورهای سه محور تراست متوسط و تراست بالا است. اما با توجه به افزایش مقدار جریان کنارگذر و لذا تغییر در دبی و نسبت فشار فن، نیاز به گیربکس های سازگار با شرایط جدید است. نسبت فشار کمرسور در این موتورها حدودا 1:70 است.

موتورهای اولترا فن بازده گرمایی و پیشرانشی بالاتری دارند و موجب افزایش بهره وری ماموریت های هوایی می شوند و همچنین با کاهش تولید آلایندها گامی در راستای حفظ محیط زیست محسوب می شوند.