موتورهای هوایی پیش از نصب بر روی هواپیما تست های متعددی را سپری می کنند. پنج نکته ای که شاید دانستن آنها جالب باشد در ادمه آورده شده است.
- تفنگ پرنده
تفنگ پرنده یک لوله ی هوای پرفشار است که پرنده بی جان را به داخل موتور شلیک می کند. این وسیله اولین بار در سال 1950 برای شبیه سازی برخورد پرسرعت پرنده با موتور طراحی شده است. در این تست، پرنده بی جان با ابعاد استاندارد به درون موتور پرتاب می شود.
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.
- سرمای بی نهایت
برای تعیین عملکرد هواپیما در سرمای شدید، سازندگان و مهندسین تست شرکت ایرباس هواپیمای Airbus A350XWB را به مدت یک هفته به Iqaluit ،پایتخت ایالت شمالی کانادا، نگه داشتند و تست تراست معکوس این هواپیما انجام گرفت.
- دوره ی طولانی تست موتور
تست استاتیک، تست عملکرد ایستا و تست پرواز، سه مرحله ی عملیاتی برای تست یک هواپیمای پایان یافته است.
- تست استاتیک: چک کردن سیستم ها بدون روشن کردن موتور را شامل می شود.
- تست عملکرد ایستا: در این تست موتور در یک جایگاه قرار داده شده و روشن می گردد.
- تست پرواز: برای تست عملکرد واقعی در شرایط پرواز می باشد.
ساخت و مونتاژ قطعات موتور و آماده سازی جایگاه تست تقریبا دو سال به طول می انجامد. طراحی و طی فرآیند تست برای هر مدل جدید نزدیک به 5 سال زمان می طلبد.
- آتش و یخ
برای شبیه سازی عملکرد در شرایط دمایی بسیار وخیم، موتور در شرایط بیشینه دما و در دوره های طولانی روشن می شود. همچنین برای شبیه سازی شرایط پرواز در تگرگ، آبی که دارای قطعات کوچک یخ است درون موتور پاشیده می شود.
- تست فرو بردن آب