سیستم های تشخیص، امروزه در اغلب هواپیماهایی که هدف پایش دارند، بکار می روند. در این سیستم ها به کمک سنسورهای الکترو اپتیکی و مادون قرمز عمل می کنند. برخی از این سنسورها با توجه به ماموریت هواپیما، دارای لیزرهای آشکارساز، اشاره گر، فاصله یاب هستند.
سنسورهای نصب شده در این سیسستم ها قابلیت تصویربرداری به صورت رنگی و یا سیاه سفید(برای افزایش تشخیص) و یا دید در شب را دارند.
توضیح | وزن بر حسب پوند | نام محصول |
دو دوربین | 5 | Cloud Cap T2 |
سه دوربین همراه لیزر | 12.2 | Hood Tech Atlicam Multi 8000 |
دارای چند سنسور و نمایانگر | 16.5 | FLIR Cobalt 190 |
دارای چند سنسور و نمایانگر | 55 | L-3 MX-12D Skyball II |
دارای چند سنسور و نمایانگر | 155 | Raytheon MTS-A |
دارای چند سنسور و نمایانگر | 255 | Raytheon MTS-B |
تک دوربین | 1.98 | Cloud Cap TASE |
انتخاب این سیستم ها باید بر اساس رزولوشن و دقت مورد نیاز در تصویر برداری و همچنین محدودیت های موجود در جانمایی و تامین انرژی انجام شود. همچنین مشخصات میدان دید و قابلیت پوشش دوربین در راستای سطح افق و عمود محلی مورد توجه است.
نصب این سیستم در هواپیما باید به گونه ای انجام شود که کمترین سطح در برابر جریان آزاد را داشته باشد. بدین ترتیب میزان درگ ناشی از آن به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. به تصویر زیر توج کنید.
به تازگی شرکت های ایرانی نیز محصولاتی در این زمینه تولید کرده اند که در جدول زیر مشخصات آنها قابل مشاهده است:
زاویه دید | دمای عملکرد(درجه سلسیوس) | توان | نام تجاری |
1.7 تا 57.8 درجه | 20- تا 60 | 24v DC | Dpad 270 |
1.7 تا 57.8 درجه | 10- تا 55 | 24v DC | Dpad400 |