سیستم های تشخیص، امروزه در اغلب هواپیماهایی که هدف پایش دارند، بکار می روند. در این سیستم ها به کمک سنسورهای الکترو اپتیکی و مادون قرمز عمل می کنند. برخی از این سنسورها با توجه به ماموریت هواپیما، دارای لیزرهای آشکارساز، اشاره گر، فاصله یاب هستند.

سنسورهای نصب شده در این سیسستم ها قابلیت تصویربرداری به صورت رنگی و یا سیاه سفید(برای افزایش تشخیص) و یا دید در شب را دارند.

نمونه هایی از سیستم های Eo/IR Ball با ماموریت های مختلف
توضیح وزن بر حسب پوند نام محصول
دو دوربین 5 Cloud Cap T2
سه دوربین همراه لیزر 12.2 Hood Tech Atlicam Multi 8000
دارای چند سنسور و نمایانگر 16.5 FLIR Cobalt 190
دارای چند سنسور و نمایانگر 55 L-3 MX-12D Skyball II
دارای چند سنسور و نمایانگر 155 Raytheon MTS-A
دارای چند سنسور و نمایانگر 255 Raytheon MTS-B
تک دوربین 1.98 Cloud Cap TASE

انتخاب این سیستم ها باید بر اساس رزولوشن و دقت مورد نیاز در تصویر برداری و همچنین محدودیت های موجود در جانمایی و تامین انرژی انجام شود. همچنین مشخصات میدان دید و قابلیت پوشش دوربین در راستای سطح افق و عمود محلی مورد توجه است.

 نصب این سیستم در هواپیما باید به گونه ای انجام شود که کمترین سطح در برابر جریان آزاد را داشته باشد. بدین ترتیب میزان درگ ناشی از آن به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. به تصویر زیر توج کنید.

به تازگی شرکت های ایرانی نیز محصولاتی در این زمینه تولید کرده اند که در جدول زیر مشخصات آنها قابل مشاهده است:

سیستم های رهگیری ساخت ایران
زاویه دید دمای عملکرد(درجه سلسیوس) توان نام تجاری
1.7 تا 57.8 درجه 20- تا 60 24v DC Dpad 270
1.7 تا 57.8 درجه 10- تا 55 24v DC Dpad400