Aerospace Technology

۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

حضرت علی (ع) خطاب به چاهش

خداوندا چشم ما را بینا و گوش ما را شنوا گردان تا که حق را دریابیم...

  • یکدندگی و ستیز، اندیشه و تدبیر را بی اثر کند. 
  • آن کس که نتواند دوستی گزیند ناتوان‌ترین مردم است و آن کس که دوست خود را از دست دهد ناتوان‌تر از اوست.
  • آنکه تو را هشدار دهد چون آن کسی است که تو را مژده می‌دهد.
  • روا ساختن حاجت در پرتوی سه امر است: کوچک شمردن آن تا کارهای بزرگ انجام شود، پنهان نمودن آن تا خود آشکار شود و فوریت در آن تا گوارا گردد.
  • اگر از چیزی ترسیدی دل به دریا زن و در آن وارد شو که این همه دودلی سخت‌تر از ترسی است که احساس می‌کنی.
  • خودپسندی آفت اندیشه است.
  • نادانتان در کار افزاید و دانایتان از کار گریزد!
  • با احمق منشین که بدهایش را برای تو بیاراید و دوست دارد تو را چون خود سازد.
  • ناسپاسی دیگران شما را در کار خیر دلسرد نکند. زیرا کسی تشکر کند که از آن بهره ای نبرد. تازه از سپاس سپاسگذار بیش از ناسپاسی ناسپاس دریافت خواهید کرد، و خداوند نیکوکاران را دوست دارد.
  • آنگاه که خداوند بنده ای را پست و رذل یابد، دروازه دانش را بر او بندد.

  • چه بسیار است عبرت ها و چه اند است پذیرش آنها
  • بزرگترین عیب آن است که در خود نبینی و در دیگران سرزنش کنی!

  • بدگویی پشت سر دیگران سلاح ناتوان‌هاست

التماس دعا

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
علی فطین

ای که دستت می رسد کاری بکن

ای که دستت می رسد کاری بکن/ پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار

بیایید عهدی ببندیم. اگر احساس کردیم کاری از دستتمون بر میاد، بی تفاوت نباشیم. در هر زمینه ای. اگه ما پیشرفت سریع نداریم برای اینه که افراد قابل کنار کشیدن. برای اینه که انتظار داریم با کلی تشریفات ما رو ببرند برای اصلاح و پیشبرد امور و اگه خجالت نمی کشیدیم می گفتیم گوسفند هم باید قربانی بشه!

نخیر از این خبرا نیست. اگه شما به فکر نباشی هیچ اتفاقی نمی افته. افرادی که فقط حرف زدن بلدند می افتند جلو و حضور شما روز به روز کم رنگ تر خواهد شد. اتفاقی که داره همین امروز می افته... کسی دنبال شما نخواهد آمد. لابد می گید که ما چه کنیم وقتی کسی از ما کمک نمی خواد. ما چیکار باید بکنیم وقتی کمترین تلاش ما هم مورد توجه نیست. 

باید اینو در نظر گرفت که هدف واقعا چیه. اگه همه اینطور ساده عبور کنن (که میکنند) وضعیت ببین چی میشه(که میبینیم!). باید محکم ایستاد. کسی که احساس میکنه میتونه اصلاحی انجام بده، باید اقدام کنه. افراد به میزان قابلیتشون مسولند. فرار کردن از مسولیت و راحت طلبی هنر نیست. بلکه ننگه!

این شرم آوره که بتونی به امت خودت، کشورت، وطنت، شهرت، محله ات یا خیلی ساده و روشن، خانواده ات کمک کنی ولی بی تفاوت باشی. هر کسی وظیفه داره که محیط مربوط به خودشو رو به سمت صلاح و بهبودی پیش ببره. دفتر کارش، خونه اش، گاراژ ماشینش، کارخونه اش، شهرش یا کشورش. هر کس با توجه به قدرتی که داره مسوله. در آخر احادیثی از معصومین آوردم که واقعیتهایی رو روشن میکنند:

پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله فرمودند:

صِنْفانِ مِنْ اُمَّتى اِذا صَلُحا صَلُحَتْ اُمَّتى وَ اِذا فَسَدا فَسَدَتْ اُمَّتى. قیلَ: یارَسُولَ اللّه ِ صلى الله علیه و آله وَ مَنْ هُمْ؟ قالَ صلى الله علیه و آله: الفُقَهاءُ وَ الأُمَراءُ؛
دو صنف و گروه از امّت من هستند که اگر صالح باشند، امّت من هم خوب و شایسته مى شوند و اگر فاسد شوند، امّت من نیز به فساد مى گرایند. 
پرسیدند: اى رسول خدا! آن دو گروه کدامند؟ 
پیامبراکرم صلّى اللّه علیه و آله فرمودند: فقیهان و زمامداران.
امام جواد علیه السّلام فرمودند:
العلماء غرباء لکثرة الجهال؛
عالمان، به سبب زیادی جاهلان، غریب اند.
حضرت علی (ع) فرمودند:

در سکوت از دانش و حق خیری نیست، همچنانکه در سخن جاهلانه.

آنکه بی پروا از حق حمایت کند نزد مردم نادان پذیرای هلاکت شده است.

نادانتان در کار افزاید و دانایتان از کار گریزد!

ساده نگذریم. آیندگان در مورد ما قضاوت خواهند کرد، همانطور که ما.

با آرزوی روزی که همه ی ما سعادت اجتماعی رو اولین هدف زندگی مون قرار بدیم...

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
علی فطین

سیستم مبارزه با یخ زدگی بال هواپیما

یکی از مهم ترین چالش های پرواز، بویژه در هواپیماهای بزرگ و مسافربری، یخ زدگی بال در زمستان است. با تجمع بلورهای یخ بر روی سطح بال، علاوه بر ایجاد اختلال در عملکرد سطوح کنترل، شکل آیرودینامیکی بال تغییر کرده و بازده بال به شدت کاهش می یابد. برای اجتناب از این پدیده از روش های گوناگونی بهره برده می شود که مهمترین آنها عبارتند از:

  1. شیمیایی
  2. پنوماتیکی
  3. الکتریکی
  4. دمش هوای گرم

توضیحات بیشتر را در ادامه مطلب دنبال کنید.

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
علی فطین

معیارهای ما در تهیه ی سنسور شتاب سنج

برای کاربرد مورد نظر ما کدام سنسور شتاب سنج مناسب است؟ سنسورهای شتاب مشخصات متفاوتی دارند که بسته به کاربرد مورد نظر ما هریک اهمیت می یابند. از جمله این مشخصات عبارتند از:

 

  • آنالوگ یا دیجیتال بودن
  • تعداد محور سنجش
  • حداکثر دامنه شتاب
  • حساسیت
  • پهنای باند
  • امپدانس/بافرینگ

توضیحات بیشتر را در ادامه مطلب دنبال کنید.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
علی فطین

تولید مقطع بال هواپیما در کتیا

مقاطع بال هواپیما به صورت نقاط مختصات به سادگی از مراجع اینترنتی و یا نرم افزارها قابل استخراج هستند. برای تولید بال هواپیما در کتیا باید این نقاط را به محیط نرم افزار انتقال دهیم.

”بزودی تکمیل خواهد شد”

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
علی فطین

عیب یابی رسم دو بعدی در کتیا

مشکلی که بویژه تازه کارها رو خیلی ازار میده خطایی است که عمدتا در اثر باز بودن شکل هندسی نشان داده میشه. در Catia و البته خیلی از نرم افزارهای مشابه شما نمی تونید یک شکل هندسی دو بعدی باز رو ،مثلا، Extrud کنید. برای پیدا کردن محل شکاف در شکل باید به ترتیب زیر عمل کنید:

”بزودی تکمیل خواهد شد”

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
علی فطین

ارتباط با ماهواره (SATCOM)

ستکام سیستمی از هواپیما  است که تبادل اطلاعات و انتقال داده با ماهواره را به عهده دارد. برای ایجاد امکان برقراری ارتباط مستقیم و هماهنگی با سایر خطوط هوایی, از این سیستم کمک گرفته می شود. این سیستم در پهپادها چالشی جدی است. انتن ستکام باید در خط دید ماهواره قرار گیرد. 

این سیستم برای انتقال اطلاعات نیاز به انرژی بالایی دارد که تامین ان برای یک هواپیمای سبک به سادگی مقدور نیست. نکته جالب توجه این است که هراندازه قطر انتن ستکام بیشتر می شود مصرف ان کاهش می یابد. اما نمی توان قطر را بیش از حد بزرگ کرد، چراکه در این صورت صرفه جویی خود در مصرف توان را باید در خنثی کردن درگ ناشی از شکل نامناسب هواپیما_ که انتن تحمیل کرده است_مصرف کنیم.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
علی فطین

سیستم های تشخیص

سیستم های تشخیص، امروزه در اغلب هواپیماهایی که هدف پایش دارند، بکار می روند. در این سیستم ها به کمک سنسورهای الکترو اپتیکی و مادون قرمز عمل می کنند. برخی از این سنسورها با توجه به ماموریت هواپیما، دارای لیزرهای آشکارساز، اشاره گر، فاصله یاب هستند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
علی فطین

جایگاه سنسورهای ممز (MEMS) در سیستم های ناوبری

در حالت کلی دو نوع سیستم Inertial Navigation Systems)INS) تعریف شده است.

  • Gimbaled: این نوع INSها عملکرد مکانیکی دارند و بر اساس قانون ژیروسکوپی کار می کنند. برای عملکردهای با دقت و سرعت بالا که قابلیت اطمینان بسیار اهمیت دارد، از این نوع سیستم ها استفاده می شود.
  • StrapDown: این نوع سیستم های ناوبری با بکار بردن سنسورهای الکترونیکی و ترکیب آنها با مدارهای الکتریکی عمل می کنند. برای کاربردهایی که دقت بسیار بالا مورد نیاز نیست و یا با قید هزینه روبرو هستیم، از این نوع سنسورها استفاده می شود. اغلب هواپیماها الکتریکی سبک، خودروهای پیشرفته و حتی قایق ها از این نوع INS ها بهره می برند. 
نقطه ی اشتراک مهندسی هوافضا و سنسورهای ممز همان سیستم های INS از نوع StrapDown است. این سنسورها در تعیین شتابها و نرخ های زاویه ای جسم پرنده در دستگاه بدنی نقش ایفا می کنند. در ادامه ی مطلب به آشنایی بیشتری نسبت به این سنسورها دست خواهید یافت.
۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
علی فطین